keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Epäsuosittu mielipiteeni.

Heippahei lukijat. Nyt tekee mieli kirjoitella tänne blogiinkin juttuja kun tykkään tästä blogin  uudesta ulkoisesta ilmeestä ihan eri tavalla. :)

Tuossa pari päivää sitten  auttelin yhtä ystävää ravitsemustietouden merkeissä. Kaverini ongelmana oli ihan tämä perusperinteinen halu kiinteytyä ja oppia ylläpitämään painoa tietyssä pisteessä. Oli kuullut ilmeisesti puskaradiosta, että olen ravitsemuksen kanssa jelppinyt aiemminkin muutamia. Ystäväni on täysin normaalipainoinen ja halusikin enemmän vinkkiä terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon. No minähän autan aina mielelläni kun oon ravitsemuksen suhteen aina ollut varmaan vähän yli-innostuvaistakin sorttia ja hyvä ravitsemus on tätä nykyä omassa elämässä läsnä valttikorttina jaksamisen kannalta. Tärkeä asia siis :)

Oon aiemmin tehnyt kahdelle ihmiselle ruokavalioesimerkin ja antanut sellaista perusneuvontaa. Muutama henkilö sitten harmistui tästä, kun kuuli minun tehneen ravitsemussuunnitelmaa ystävälle. Tuli kysymyksiä, että olenko kouluttautunut ravitsemusterapeutiksi ja kovasti varoituksia toisten ihmisten ravitsemukseen sekaantumisesta olematta ammattilainen. No en ole edelleenkään ravitsemusterapeutti vaikkakin se ura olisi varmasti aika sopiva vaihtoehto mulle. Ihan lähihoitaja olen ninkun aina ennenkin. Huom. minulla on koulusta käytynä 3 kurssia valinnaista ravitsemussuunnittelua, joten suunnitelman teko on tuttua ja joudun työssäni toisinaan ohjaamaan ravitsemuksessa asiakkaita, mutta en ole ravitsemusterapeutti. Eli ihan ummikkona ei tietenkään kannata asioihin perehtymättä mennä pyöräyttämään ravitsemussuunnitelmaa. Tätä komppaan!

Pointtina kuitenkin, että kaverin ruokailuihin sekaantuminen nostatti yllättävän suurta huolta ja närää yleisesti. Rupesin sitten miettimään:
 
 Missä vaiheessa ihan perusravitsemuksesta ja urheilusta tuli rakettitiedettä?

Tällä hetkellä Fitness ja terveellinen ruokavalio ovat niin sanotusti tosi POP. Joka tuutissa mainostetaan personal trainereita ja kalliita ruoka-ohjelmia tyyliin "Nyt 6 ohjausta hintaan 800e." En mä sitä sano, jos tavoitteet on korkealla ja tähdätään vaikkapa Fitness -kisoihin niin silloin ei riitä perusterveellinen ruokavalio ja tarvitaan ravitsemusterapeuttia.

Se mitä koitan sanoa on, että musta on rahastusta pelotella ihan tavallisia ihmisiä tyylillä: "Kyllä sun pitää tilata FitFarmilta ihan ammattimainen ruokaohjelma isoon hintaan. Jos alat itse leikkiä ruualla niin voi vaikka tulla anoreksia."

Onhan se ihan totta, että jos ei tiedä mitä tekee niin silloin saattaa sairastua syömishäiriöihin tai voi tulla muita ongelmia. Mutta se on juuri se miksi avitan näissä asioissa. Mä en halua, että ihmiset alkaa sompailemaan jollain 400kcal dieeteillä kotona yksin, koska niillä ei ole rahaa personal traineriin eikä tietoa mistä edes aloittaa.

Mun mielestä perusruokavalio me kaikki osataan, mutta siitä on tehty nykyään taidetta. Onhan se opetettu jo koulussa se lautasmalli.  :) Mä koitan sanoa, ettei perusruokavalio ole mitään ydinfysiikkaa: Riittää, että syö kaikkea, lautasmallin mukaan. Jos paino ei pysy hyvissä rajoissa niin sitten otetaan pois sitä energiapitoisinta: rasvaa ja tärkkelyspitoisii ruokii. Jos kuluttaa vähemmän kun syö, lihoo. Jos ei syö tarpeeksi, tulee huono olo.  On siis tosi väärin, ettei ihmiset uskalla enää käyttää omaa maalaisjärkee vaan kaikki pitäs mennä ammattilaisten kautta, jotka sitten ottaa siitä aika mojovan liksan että ne sanoo tämän saman asian.

Samaa mieltä oon oikeastaan treenaamisestakin. Mun mielestäni itseoppimista ei arvosteta tarpeeksi. Kaikkien kropat on erilaisii. Oon mäkin käynyt personal trainerilla silloin kun painoin 10 kiloa enemmän. Se kysyi multa tavotteista ja kun sanoin, että haluaisin vielä joskus pudottaa 10 kiloo ja vatsalihakset näkyviin, niin se nauroi mulle ja käski ottaa realistisen tavoitteen ja ettei mun tavoite ole realistinen (kaverin puolustukseksi pitää sanoa, että se oli vasta valmistunut). Ja tässä ollaan nyt itseoppineena siinä pisteessä mihin alun perin ammattilaisen mukaan ei o toivoo. Mutta taidanpa lopettaa tähän koska alkaa mennä ranttauksen puolelle.

Eli lyhyesti ja ytimekkäästi:

 Käytä ammattilaisten palveluita, mutta pidä järki päässä. Älä usko kaikkea sokeasti kun meitä on kuitenkin niin montaa sorttia eikä kaikki ohjelmat, niksit ja vinkit sovi kaikille samalla tavalla. Ne ammattilaisetkin on vaan ihmisiä. Yrityksen ja erehdyksenkin kautta oppii. Muista luottaa omiin kykyihisi äläkä anna kenenkään lannistaa sua. :D

Stay strong!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti